5 gode grunde til at arbejde med CSR
I disse dage knokler 1700 cyklister i hele Norden for at træne cykelbenene og samle penge ind til Børnecancerfonden. Bag de hårdtarbejdende cyklister står flere tusinde firmaer, der som følge af de gavmilde sponsorater har plastret det tætsiddende spandextøj til med firmalogoer. Det samme er tilfældet for Söderberg & Partners-logoet, som sidder tværs over brystet på de gule cykelfolk fra Hovedstaden.
Men hvad får virksomhederne ud af at støtte et CSR-projekt som fx Team Rynkeby? Og er sponsoratet tegnet for at pudse glorien, eller fordi en ihærdig Rynkeby-cyklist har presset på for at få skrabet penge ind?
Nogle virksomheder betaler formodentlig blot girokortet, og udbyttet begrænser sig til stoltheden over at se firmalogoet på højre arm af de gule cyklister samt en god samvittighed at gå i seng på.
For disse virksomheder er indsatsen for samfundsansvaret ofte gjort i spredte initiativer. Gøres det i stedet som en strategisk og systematisk indsats, kan det rent faktisk give værdi på bundlinjen. Nøglen er altså at arbejde med initiativer, hvor både virksomheden og samfundet får mest ud af indsatsen, med andre ord; ”shared value”.
Til inspiration for din virksomhed: 5 gode grunde til at vi i Söderberg & Partners ønsker at arbejde strategisk og systematisk med CSR:
- I vores CSR-arbejde cementerer vi vores virksomheds ”formål” og strategiske fokus – Vi debatterer løbende internt, hvad styrkerne og kerneværdierne er i vores firma. Er vi på linje med vores core values, og efterlever vi dem i praksis?
- Vores CSR-indsatser er med til at styrke motivationen og loyaliteten hos vores medarbejdere, og den sociale ansvarlighed er med til at tiltrække nye medarbejdere. Ifølge PwC ønsker 65% på verdensplan at arbejde for en arbejdsgiver som udviser social ansvarlighed.
- Det er med til at skabe og fastholde vores gode omdømme i kraft af positiv omtale. Man skal ikke undervurdere CSR’s indflydelse på en virksomheds omdømme. Ifølge en undersøgelse af tyske virksomheders omdømme, foretaget af Reputation Institute, tæller CSR-relaterede faktorer for 41,4% af det totale omdømme.
- Vores CSR-arbejde styrker vores markedsposition og skaber et bedre samarbejde med forretningspartnere og leverandører, da vi udviser proaktivitet og ansvarlighed. Man skal ikke være bange for at udnytte det potentiale, der ligger i CSR-relateret branding, uanset om det vedrører sociale, etiske eller miljømæssige issues. Det afgørende er dog, at det gøres intelligent, troværdigt og i overensstemmelse med virksomhedens strategi og forretning.
- Det styrker vores relation til kunderne og lever op til deres krav og forventninger om vores sociale ansvarlighed, hvilket både kan influere på vores salg og fastholdelse af kunder.
Som en koncern i kraftig vækst ser jeg Söderberg & Partners som en virksomhed, der er med til at sætte dagsordenen i fremtiden. Det gør vi allerede i dag i forhold til produktudvikling og som udfordrer af det konservative finansielle marked. I kraft af vores størrelse og store berøringsflade kan og bør vi også være med til at løse de samfundsmæssige udfordringer, som vi står overfor. Vi står ved vores sociale ansvar og er ikke bange for at kombinere dette med et forretningsmæssigt udbytte. Så når de gule Team Rynkeby-cyklister ruller ind i Paris til sommer, er det ikke tilfældigt eller uden bagtanker, at Söderberg-logoet står på brystet…!