Skip to main content Skip to main navigation

Genkender du som selvstændig disse 3 udbredte pensionsmyter?

Genkender du som selvstændig disse 3 udbredte pensionsmyter?

20 marts · 2019

Som selvstændig virksomhedsejer har du friheden til at vælge selv. Det gælder også, når det kommer til din pensionsopsparing. Men desværre er der rigtig mange selvstændige, som slet ikke eller kun i begrænset omfang sparer op til deres pensionistliv. I denne artikel punkterer vores pensionsmægler Kim Trebbien de tre mest udbredte pensionsmyter, som ofte eksisterer blandt selvstændige og som forhindrer dem i at spare nok op til deres alderdom.

Programmer som Løvens Hule, Min første million og Vejen til Seier sætter i disse år i stigende grad fokus på de selvstændige virksomhedsejere, som tjener millioner af kroner på baggrund af deres forretningsideer. Det er fortællinger i bedste sendetid om, hvordan man forvandler vand til vin.

Men det er langt fra altid så rosenrødt. For tal fra brancheorganisationen Forsikring og Pension viser nemlig, at det i 2016 kun var knap 35% af alle selvstændige i Danmark, som sparede op til deres alderdom. Det vil for en stor gruppe af de selvstændige, som ikke lægger penge til side til deres pensionisttilværelse betyde en væsentligt lavere indkomst, når de går på pension.

I mit job som pensionsmægler har jeg specialiseret mig i pensionsrådgivning af selvstændige virksomhedsejere. Her møder jeg dagligt selvstændige, som hellere vil investere deres penge i egen virksomhed end sætte dem ind på en pensionsopsparing. Deres beslutning bunder typisk i en række myter og misforståelser, som i sidste ende kan resultere i, at de økonomisk vil være ret dårligt stillet, når de går på pension.

Jeg har samlet et par stykker af myterne her i håbet om at punktere dem og gøre dig som virksomhedsejer klogere på, hvad der er op og ned. Derudover får du også tre konkrete pensionsråd, så du kan blive skarpere på, hvordan du får mest muligt ud af dine penge.

 

  1. ”Jeg kan sagtens leve af indtægterne fra min virksomhed, så jeg behøver ikke spare op til min alderdom.”

Det er desværre en særlig sejlivet myte, som betyder, at mange selvstændige vælger at investere mange af deres penge i egen virksomhed. Men det er ikke altid den sikreste vej til et trygt pensionistliv. Det er nemlig kun et fåtal af virksomhedsejere, som reelt kan leve af indtægterne fra et virksomhedssalg.

I stedet bliver mange selvstændige slemt skuffet, når de finder ud af, at overskuddet fra et salg langt fra lever op til deres forventninger. Endnu flere virksomhedsejere ser sig tvunget til at dreje nøglen om eller overdrage til den næste generation uden nogen egentlig salgsværdi. Det samme kan meget vel ske for dig.

Derfor er det afgørende, at du vælger netop den pensionsordning, som både tilgodeser dine muligheder nu, og samtidig giver dig et økonomisk råderum til at leve det liv, du drømmer om, når du går på pension.

 

  1. ”Det er aaaalt for dyrt at oprette en pensionsordning. Det har jeg ikke råd til som selvstændig!”

Har du råd til at lade være? En pensionsordning kommer dig ikke kun til gode, når det bliver din tur til at gå på pension. Den fungerer også som et økonomisk sikkerhedsnet for dig og din virksomhed i tilfælde af, at du ligesom hver 5. dansker bliver alvorligt syg. En pensionsordning kan sikre, at du bliver hurtigt behandlet ved sygdom. Derudover kan den også erstatte din løn helt frem til pensionsalderen, såfremt din sygdom gør, at du mister din erhvervsevne.

Men sygdom kan ikke kun påvirke dit evne til at arbejde. Det kan også få seriøse økonomiske konsekvenser for dit firma. Du kan risikere at miste dine kunder, hvilket påvirker dit overskud negativt. Derfor er det vigtigt, at du vælger de rigtige forsikringer til dit behov, så du forhindrer, at et langvarigt sygdomsforløb spiser af både din private og firmaets økonomi.

Myten om de dyre pensionsordninger stammer fra den måde, hvorpå bankerne og pensionsselskaberne rådgiver dig som kunde. Selvfølgelig skal du spare op. Det er bare vigtigt, at det sker med dig og dit behov i fokus. Til forskel fra en uvildig mægler er deres fornemmeste opgave nemlig at sælge dig så meget og mange af deres produkter som muligt.

Sandheden er dog, at du har flere opsparingsmuligheder at vælge imellem. For at sikre dig selv bedst muligt, er det mest optimalt, at du spreder dine økonomiske midler. Det kan eksempelvis være gennem arv, friværdi i dit hus, investeringer bundet til din virksomhed og frie midler. På den måde undgår du, at enten du eller din ægtefælle bliver modregnet i jeres folkepension. Så meget desto vigtigere er det, at du ved præcist, hvor dine penge giver dig det største afkast. Den rette fordeling gør dig uafhængig og giver dig et udbytte, som typisk ligger på ca. 1 årsløn.

 

  1. ”Min indkomst svinger for meget til, at det giver mening at have en ufleksibel pensionsopsparing.”

Det er en myte, at du ikke både kan have en god pensionsordning og dækkende forsikringer ved sygdom, hvis din indkomst svinger fra år til år. Det er klart, at du naturligvis ikke kan foretage høje indbetalinger til din pension i de år, hvor du måske ikke har så høj en indkomst. Det er et almindeligt problem blandt mange af de selvstændige, som jeg møder til daglig. Men det er der heldigvis råd for.

For der findes heldigvis pensionsordninger særligt målrettet dig, som er selvstændig virksomhedsejer.

Du kan eksempelvis vælge enten at have dine:

  1. Forsikringer i ét selskab og din pensionsopsparing i et andet.

I perioder hvor din indkomst er lavere end normalt, giver det dig mulighed for at stoppe indbetalingen til din pensionsordning, mens du stadig bevarer din og din families økonomiske tryghed ved sygdom eller død.

  1. Forsikringer og pension samlet i ét selskab.
    Du kan også vælge i stedet at samle din pensionsordning og forsikringer i et selskab, som giver dig mulighed at springe et eller to års pensionsindbetalinger over, hvis dit økonomiske råderum er lavere i en periode.

I både løsning 1 og 2 bevarer du kontrollen over dine forsikringer, som giver dig den økonomiske tryghed, samtidig med, at du kun indbetaler så meget til din pensionsordning, som du har mulighed for. Begge løsninger er så fleksibelt indrettet, at du som selvstændig kan få stor udbytte af dem.

Et par pensionsråd til dig, som er selvstændig

Hvad end du er selvstændig eller lønmodtager, er det en god idé at overveje, hvilke drømme du har for dit pensionistliv, og om du har råd til at udleve dem.

Derfor har jeg samlet et par gode råd, så du kan blive klogere på, hvordan du får mest muligt ud af dine penge.

  • Dan dig et overblik over dine aktuelle pensions- og forsikringsforhold på pensionsinfo.dk
  • Spred dine økonomiske midler via flere typer opsparingsmuligheder som pensionsordninger, frie midler og investeringsformer
  • Få en uvildig pensionsmægler til at rådgive dig i, hvad der er bedst for lige præcis dig

 

Har du svært ved at gennemskue, hvilke muligheder, der vil passe dine ønsker og drømme bedst?

Så kontakt mig for en uforpligtende samtale om dine behov på tlf. 51370408 eller e-mail kim.trebbien@soderbergpartners.dk.

Sådan forebygger du stress blandt dine medarbejdere

5 april · 2019

De økonomiske konsekvenser forbundet med stress er ikke kun dyrt for det danske samfund. Det er også en stor udgift for mange virksomheder. Derfor er det en god idé at gøre brug af de mange stressforebyggende tiltag, som tilbydes af de fleste sundhedsforsikringer. Det mener vores pensionsmægler Anders Valdemar Juhl, som i dette blogindlæg sætter fokus på, hvordan du forebygger medarbejderstress ved proaktivt at udnytte din virksomheds sundhedsforsikring.

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der, hvor vi er på vej hen”, sådan sagde en underviser fra Forsikringsakademiet engang til mig. Det skulle eftersigende være et gammelt kinesisk ordsprog. Og selvom jeg normalt ikke hænger mig så meget i ordsprog, synes jeg alligevel, at netop dette stemmer meget godt overens med den proaktive tilgang til medarbejdertrivsel, som efterhånden har slået rod blandt mange moderne virksomheder i dag.

Desværre tegner statistikken over stressramte danskere et noget mere dystert billede. Således viser en undersøgelse blandt 450 danske virksomheder foretaget af Statens Institut for Folkesundhed, at knap 40% havde oplevet en medarbejder blive langtidssygemeldt pga. stress. Derudover skønnes det, at 500.000 danskere føler sig udbrændte på jobbet som følge af stress. Og ifølge verdenssundhedsorganisationen WHO vil stress og depression være en af de største sygdomsfaktorer i år 2020.

Derfor giver det øgede fokus på medarbejdertrivsel blandt danske virksomheder da også rigtig god mening, eftersom tal fra Eurostat viser, at vi som folkefærd i gennemsnit bruger 39 år af vores liv på arbejdsmarkedet. Så meget desto vigtigere er det, at dine medarbejdere og kolleger ikke bliver syge med stress af at arbejde.

 

Flere og flere danskere har adgang til en sundhedsforsikring

Da jeg blev ansat i mit første job i 1987, var sundhedsforsikringen endnu ikke opfundet. Den gang var det naturligt, at det offentlige sundhedsvæsen stod til rådighed, hvis virksomhedens medarbejdere blev syge. Meget har forandret sig siden. Det gælder både tilgangen til stressforebyggelse og måden, hvorpå mange virksomheder behandler stress som et kollektivt problem på arbejdspladsen.

Eksempelvis er det efterhånden en selvfølge, at langt størstedelen af arbejdspladserne i Danmark tilbyder deres medarbejdere en sundhedsforsikring i forlængelse af deres ansættelsesaftale. Således viser tal fra brancheorganisationen Forsikring & Pension, at op mod 2 millioner danskere har en sundhedsforsikring, og i 93% af tilfældene er den betalt af arbejdsgiveren.

I dag er sundhedsforsikringen er en yderst vigtig ordning og et attraktivt personalegode, som sikrer større tryghed og hurtigere adgang til sundhedsfaglig hjælp.

Jeg vil dog kraftigt anbefale, at du undersøger, hvordan jeres nuværende sundhedsforsikring dækker, og hvad den ikke gør. Så slipper du for ubehagelige overraskelser, hvis aftalen ikke dækker det, du forventede.

Her kan du med fordel få rådgivning om din virksomheds behov til en sundhedsordning. Så kan du være tryg ved, at du har den bedste dækning.

 

Fokus på forebyggelse er en god investering

Stress er et alvorligt problem. Således kan det ifølge tal fra Stressforeningen koste en virksomhed omkring 1 million kr., hvis en medarbejder med en månedsløn på 20.000 kr. bliver sygemeldt med stress.

Heldigvis gør stadig flere forsikringsselskaber rigtig meget ud af tilbyde forebyggende tiltag i forbindelse med deres sundhedsforsikringer. Tiltag som ved hurtig hjælp kan begrænse længden eller helt undgå en sygdomsperiode og derved sikre, at medarbejderen kommer hurtigere tilbage på arbejde.

Her er sundhedsforsikringernes tilbud om en ”stress hotline” et rigtig godt eksempel på et simpelt, men effektivt tiltag. Tilbuddet sikrer, at dine medarbejdere hurtigt kan komme i kontakt med og få konkret vejledning fra en specialiseret stresspsykolog til, hvordan man håndterer situationer, hvor arbejdsskoen trykker.

Ligeledes tilbyder flere forsikringsselskaber at sende stresscoaches og psykologer ud til ens virksomhed for at dele råd og redskaber til, hvordan man aktivt tackler og hjælper stressede kolleger på arbejdspladsen.

Derudover tilbyder flere udbydere af sundhedsforsikringer en APV – også kendt som en arbejdspladsvurdering.  Min erfaring med denne type analyseværktøj er, at det ofte er yderst effektivt til at måle temperaturen på medarbejdernes trivsel eller mangel på samme. På den måde kan man i virksomheden nemt danne sig et overblik over udfordringerne i ens psykiske arbejdsmiljø.

Har dine medarbejdere en sundhedsforsikring, kan de desuden, for egen regning, vælge at udvide dækningen, så den også gælder resten af deres familie. Dette giver rigtig god mening, ligesom tilbuddet i øvrigt er særdeles populær blandt mange medarbejdere.

Ekspertens råd: Det skal du overveje, når du forsikrer dit byggeri

3 april · 2019

Fyldte ordrebøger giver travlhed i den danske byggebranche. Men travlheden øger samtidig risikoen for fejl, mangler og forsinkelser. Fejl som kan ende med at blive en dyr udgift for dit samlede byggeprojekt. Bliv klogere på, hvilke forsikringer du bør tegne i forbindelse med dit byggeri.

Det går godt i den danske byggebranche. Rigtig godt. I 2018 blev der således bygget ca. 30.000 flere bygninger sammenlignet med året før. Det betyder ifølge tal fra Danmarks Statistik, at det samlede antal fuldførte byggerier i 2018 næsten nåede samme niveau som før finanskrisen.

Men et byggeri består af mange komplicerede processer og med travlhed i byggebranchen, stiger risikoen for fejl, mangler og forsinkelser. Ifølge en analyse fra Byggeriets Evaluerings Centers Fond var der alvorlige fejl blandt 5,3% af de byggerier, der blev færdiggjort i 2018. Det kan hurtigt løbe op i mange dyre udgifter, hvis dit byggeri ikke er forsikret godt nok fra starten.

Derfor opridser Dan Andersen, Söderberg & Partners forsikringsmægler med speciale i byggeforsikringer i denne artikel nogle af de overvejelser, du bør gøre dig, før du giver dig i kast med et større byggeprojekt.


Entrepriseforsikringen: Når du vil sikre, at de fleste skader er dækket

Med en entrepriseforsikring er du dækket, så længe byggeriet varer. Det betyder kort sagt, at dit byggeri er dækket, hvis der sker skader under nyopførelse, tilbygning eller større ombygningsprojekter. Derudover dækker entrepriseforsikringen typisk i tilfælde af stormskader, eller hvis der opstår brand i dit byggeri.

  • Dit byggeri involverer mange typer faggrupper såsom håndværkere og rådgivende ingeniører
  • Dit byggeri er omfattende og varer lang tid
  • Opgaven er kompliceret eller vanskelig
  • Der løbende leveres byggematerialer til byggepladsen.

Denne type forsikring kan du endvidere forlænge med en afhjælpningsperiode, som typisk varer 12 måneder. Her skal du dog være opmærksom på, at afhjælpningsperioden vil nå at udløbe, inden der gennemføres 1 års gennemgang af byggeriet. Her kan du med fordel overveje at udvide garantiperiode på din entrepriseforsikring med op til 18 eller 24 måneder efter byggeriets afslutning. På den måde er du sikret, såfremt 1 års eftersynet afslører en skade, som er opstået under opførelsen af byggeriet.

Med entrepriseforsikringen skal du blot være opmærksom på, at de fleste forsikringsselskaber kun dækker følgeskaden, hvis der sker en skade. Forenklet kan det forklares med følgende to begreber:

  • Leg 2: Dækker den sekundære skade, men undtager den primære skade
  • Leg 3: Dækker den sekundære skade og den primære skade

For at undgå, at din forsikring kun dækker en del af konsekvenserne ved en skade, vil det give mening at udvide dækningen på din entrepriseforsikring med en Leg 3. Det er særlig relevant ved risiko for sammenstyrtninger.

 

Projektansvarsforsikringen – til de større tekniske projekter

Byggebranchen er i konstant udvikling, når det gælder ny viden og teknologi. Det opfattes som en positiv ting, da det ofte giver de tekniske rådgivere omkring dit projekt meget bedre mulighed for at løse de komplekse opgaver meget smartere. Det skaber dog samtidig en øget risiko for fejl. Og hvad enten dit byggeprojekt er vanskeligt eller ligetil kan selv små beregnings- og rådgivningsfejl få store økonomiske konsekvenser. Her vil en projektansvarsforsikring være en god tryghed at have.

En projektansvarsforsikring dækker nemlig eventuelle beregnings- og rådgivningsfejl, der kan opstå i forbindelse med den tekniske rådgivning af dit byggeprojekt fra eksempelvis arkitekter, ingeniører, landskabsarkitekter, landmålere eller geoteknikere.

Her råder Dan Andersen dog til, at man er opmærksom på, om betingelserne i kontrakten med dine rådgivere matcher forsikringssummen i din projektansvarsforsikring. Det kan nemlig give problemer for dig, hvis din forsikringssum er 25 millioner på den købte projektansvarsforsikring, mens ansvarsbegrænsningen i kontrakten mellem dig og dine rådgivere kun dækker op til 2,5 millioner. Rådgiveren vil nemlig som udgangspunkt kun skulle hæfte for den ansvarsbegrænsning, I har aftalt i forbindelse med kontraktens indgåelse, selv om der er købt en forsikring med betydelig højere dækningsniveau.

Med en byggeskadeforsikring er du dækket længe efter overtagelsen

Forventningens glæde er stor, når du efter mange måneders arbejde endelig kan overtage et færdigt byggeri. Desværre har Dan gentagne gange oplevet, hvordan glæden smuldrer, når fejl og mangler i byggeriet begynder at dukke op.

Her skal du være opmærksom på, at når først du har overtaget det færdige byggeri og der etableres en bygningsforsikring, så har denne en række mangler i dækningsomfanget såsom konstruktionsfejl, sætningsskader, skimmelsvamp eller et utæt tag m.fl. risikoforhold. Derfor råder Dan Andersen til, at man også tegner en byggeskadeforsikring, som dækker væsentlige og kritiske byggefejl i op til 10 år efter levering.

 

Værd at vide, før du tegner dine byggeforsikringer

  • Skal der etableres en eller flere af disse forsikringer: Entreprise, projektansvar og byggeskade?
  • Opsøg en forsikringsmægler allerede i etableringsfasen af dine kontrakter mellem bygherre, rådgiverne og håndværkerne, således at det er helt afklaret, hvilke relevante forsikringsforhold, der skal afdækkes. En forsikringsmægler kan desuden hjælpe med at afklare forsikringssummer, selvrisiko og præmiefordeling.
  • Kend dit behov. Forsikringernes basisdækning varierer fra selskab til selskab. Det betyder, at det tit kan være svært at gennemskue, hvordan dækningsomfanget er. Derfor er det en god idé på forhånd at vide præcist, hvad dit behov er, og hvad der potentielt kan gå galt.
  • Spørg ind til de tilvalgsmuligheder, der er for de forskellige forsikringstyper, således at du får et langt bedre beslutningsgrundlag til at træffe beslutninger for dit kommende byggeri.

 

En forkert forsikringsdækning koster dig dyrt

I forbindelse med et større byggeprojekt har du mange hensyn at skulle forholde dig til. Men det er typisk ikke byggeforsikringer, som står øverst på din prioriteringsliste. Derudover kan forsikringsmarkedet med alle dets forskellige dækninger og udvidelser være svært at navigere i.

Desværre har Dan i sine 10 år forsikringsbranchen med speciale i forsikringer til byggebranchen oplevet rigtig mange virksomheder lide store økonomiske tab, fordi deres forsikringer ikke dækkede deres behov optimalt. Derfor er det uhyre vigtigt at kende alle sine forsikringers vilkår og begrænsninger indgående.

Eksempelvis er der typisk en række byggeforhold, som ikke er dækket af enten bygherrens, rådgiverens eller håndværkerfirmaets normale forsikringsportefølje. Her er det værd at overveje, om dit byggeprojekt kræver ekstra dækninger i form af eksempelvis en entreprise-, byggeskade- eller projektansvarsforsikring.

Og ligesom med andre komplekse processer, er det ikke altid muligt at få dækket alle sine forsikringsbehov hos ét forsikringsselskab. Derfor er det ofte en god investering at få en erfaren forsikringsmægler til at skræddersy en løsning, som passer dine specifikke behov. Så mindsker du risikoen for stå tilbage med store økonomiske omkostninger, hvis der skulle opstå uforudsete omkostninger i forbindelse med dit byggeprojekt.

Er du i tvivl om, hvordan du bedst forsikrer dit byggeri, så det passer dine behov? Så kontakt Dan for en uforpligtende og fortrolig samtale på tlf. 20900106 eller e-mail dan.andersen@soderbergpartners.dk.

Er din virksomhed forsikret godt nok mod cyberkriminalitet?

26 marts · 2019

Den digitale udvikling bliver i stigende grad en integreret del af vores hverdag. En udvikling, som åbner døre og skaber spændende forretningsmuligheder for virksomheder verden over. Men den digitale udvikling medfører desværre også en række nye trusler.

Phishing, malware, hacking og CEO fraud er noget, som rammer rigtig mange danske virksomheder. Center for Cybersikkerhed vurderer i deres trusselsrapport fra 2019, at der er en betydelig trussel for cyberkriminalitet, hvor formålet er at afpresse penge fra både virksomheder og myndigheder. Derudover vurderes det at, ”der er cyberkriminelle netværk, der arbejder organiseret og langsigtet...

Cybertruslen er især rettet mod virksomhedernes netbank, data og IT-systemer. Derfor anbefaler vi som forsikringsmægler, at I som virksomhed sætter IT-sikkerhed på dagsordenen. Også når det kommer til at vælge den rigtige forsikring.

Det bør du overveje, inden du forsikrer din virksomhed

Ingen virksomheder er fuldkommen ens. Derfor har virksomheder typisk også forskellige risiko og forsikringsbehov, når det kommer til IT-sikkerhed. Når I internt i jeres virksomhed skal vurdere, om I er dækket optimalt, bør I først og fremmest identificere de områder, hvor I er i risiko for angreb og herved kan risikere at lide tab. Er jeres virksomhed eksempelvis i høj risiko for at blive offer for databrud og tab af personfølsomme oplysninger? Eller er det i højere grad risikoen for fakturasvindel eller CEO fraud, der vækker bekymring?

Det kan være svært at vurdere, hvor man som virksomhed er mest udsat. Derfor har Erhvervsstyrelsen udarbejdet et digitalt værktøj kaldet Sikkerhedstjekket. Her kan virksomheder gratis tjekke deres eget sikkerhedsniveau og blive klogere på, hvordan de konkret kan fokusere arbejdet med at øge deres IT-sikkerhed.

Tjek din virksomheds IT-sikkerhed


Hvordan dækker en god cyberforsikring?

I 2017 oplevede 1 ud af 3 virksomheder at blive offer for cyberkriminalitet. Det viser en rundspørge foretaget af Dansk Industri blandt 600 medlemsvirksomheder. I 11 % af tilfældene medførte hændelsen et ”betydeligt økonomisk tab” for de indblandede virksomheder. I sådanne tilfælde er det en god idé at være forsikret gennem en cyberforsikring.

En cyberforsikring sikrer, at din virksomhed er godt rustet i tilfælde af et angreb. Derfor vil en god cyberforsikring typisk indeholde de seks dækninger illustreret nedenfor samt muligheden for at kunne kontakte en IT-hotline, hvis din virksomhed bliver udsat for en hændelse.

 

Men en god cyberforsikring dækker ikke kun virksomhedens omkostninger ved tabt fortjeneste. Den bør samtidig også dække udgifterne til teknisk support fra IT-eksperter i arbejdet med at minimere eventuelle følgevirkninger fra et cyberangreb.

 

Når en cyberforsikring ikke er nok

For de fleste virksomheder er det dog ikke tilstrækkeligt kun at tegne en cyberforsikring. I mange tilfælde har cyberangreb nemlig vidtrækkende konsekvenser, som ikke nødvendigvis er dækket under cyberforsikringen. Cyberforsikringen dækker nemlig ikke penge tabt i forbindelse med fakturasvindel eller medarbejderes illegitime pengeoverførsler. Her kan det være en god idé at overveje, om jeres virksomhed i så fald også har behov for yderligere dækninger. Det kan være i form af forsikringer såsom:  

  • Kriminalitetsforsikring
  • Netbankforsikring
  • Bestyrelses- og direktionsansvarsforsikringen

Kriminalitetsforsikring – når tyven er en medarbejder

Jo større en virksomhed, des større er risikoen for, at en medarbejder begår økonomisk kriminalitet mod virksomheden eller dens kunder.

Med en kriminalitetsforsikring er jeres virksomhed sikret i tilfælde af, at en medarbejder eller en tredjemand begår kriminalitet – enten alene eller i samarbejde med andre. Det kan eksempelvis være økonomisk kriminalitet såsom fakturasvindel, databedrageri eller CEO fraud udført af medarbejdere med henblik på egen eller tredjemands vinding.

Dog er det værd at bemærke, at ikke alle forsikringsselskaber dækker CEO fraud. På samme måde er det heller ikke alle selskaber, som dækker CEO fraud med den fulde forsikringssum. Derfor er det vigtigt, at I som forsikringstager tjekker jeres police for dækning og evt. undtagelser.

 

Den digitale tyveknægt går i dine lommer på nettet

I en travl hverdag kan du med en netbank gøre brug af bankens tjenester nemt og enkelt døgnet rundt. Det giver dig samtidig øget fleksibilitet i en tid, hvor mange forretninger foregår digitalt. Desværre er det også et digitalt smuthul til virksomhedens konti for hackere og IT-kriminelle.

Indbrud i danske virksomheders netbanker er et stigende problem og især for små- og mellemstore virksomheder kan det være ensbetydende med konkurs. I sådanne situationer kan du ikke forvente, at din bank yder økonomisk erstatning, hvis hackere får adgang til din netbank og tømmer den.

Det er du derimod sikret gennem nogle cyber- og kriminalitetsforsikringer. Du bør dog være opmærksom på, at disse typer forsikringer kan have en relativ høj selvrisiko. Derfor kan det være en god investering, hvis I som virksomhed i stedet overvejer en selvstændig netbankforsikring.

En netbankforsikring er målrettet de virksomhedskunder, som typisk kun har behov for at forsikre deres netbank.

 

Få dækket bestyrelsens erstatningsansvar

I takt med mediernes stigende fokus på IT-sikkerhed er der også kommet mere fokus på bestyrelsens og direktionens ansvar. Her er det værd at huske på, at uanset om du er bestyrelsesmedlem i en frivillig forening eller bestyrelsesmedlem i en virksomhed kan du blive gjort personlig erstatningsansvarlig i forbindelse med økonomiske beslutninger.

Det gælder eksempelvis, hvis dine beslutninger fører til tab for virksomhedens kreditorer og aktionærer, eller hvis virksomheden går konkurs. Et personligt erstatningsansvar betyder helt konkret at, hver enkelt bestyrelsesmedlem hæfter med deres egne private formuer, hvis der sker en fejl, som bestyrelsen er ansvarlig for.

I relation til cyberangreb og IT-kriminalitet bør du være opmærksom på, at ikke alle cyberforsikringer dækker personlige erstatningskrav mod ledende medarbejdere eller bestyrelsesmedlemmer. I sådanne situationer er det ekstra relevant, at I som virksomhed overvejer, om I også har behov for at tegne en direktions- og bestyrelsesansvarsforsikring, der kan dække disse krav og omkostninger.

Er du i tvivl, hvorvidt din virksomhed er forsikret korrekt og bedst muligt? Så kontakt Head of Special Risk, Carsten Scharff på tlf. 20607343 eller på mail carsten.scharff@soderbergpartners.dk