Skip to main content Skip to main navigation

Danmarks første miljøskadesag kan skabe præcedens

Danmarks første miljøskadesag kan skabe præcedens

7 maj · 2019

Det kan hurtigt blive dyrt for de virksomheder, som ikke er forsikret korrekt, hvis de kommer til at forvolde skade på miljøet. Det er Danmarks første miljøskadesag mod en maskinstation i Holbæk et godt eksempel på. Derfor får du her tre konkrete råd til, hvad du skal være opmærksom på, inden du forsikrer din virksomhed mod risikoen for miljøskader.

Læk fra maskinstation kostede miljøet dyrt

Et læk på en slange fik i september 2018 alvorlige og langvarige konsekvenser for vandmiljøet i Holbæk kommune. Lækket betød, at 100 tons flydende gødning løb ud i jorden og videre ud i et privat vandløb, hvorfra det til sidst endte i Tuse Å. En strækning på 15 km. Udslippet fik enorme konsekvenser for vandmiljøet i å-systemet, idet fisk i titusindvis døde som følge af de meget høje koncentrationer af ammonium og kritiske iltniveauer.

Miljøstyrelsen har efterfølgende tilsluttet sig vurderingen fra Holbæk kommune om, at der er tale om en miljøskadesag. Ifølge kontorchef i Miljøstyrelsen, Anne-Marie Vægter Rasmussen vil man i løbet af 2019 præsentere den ansvarlige maskinstation for et påbud, som skal sikre, at den miljøskade, der er sket, afhjælpes.

 

En miljøsag kan få vidtrækkende konsekvenser

Sagen er den første miljøskadesag i Danmark efter, at miljøskadedirektivet blev gennemført ved lov i 2008. Loven omfatter skader ”... der forvoldes ved forurening af luft, vand, jord eller undergrund som led i erhvervsmæssig eller offentlig aktivitet. Loven gælder tilsvarende for forstyrrelser ved støj, rystelser eller lignende”.

Loven er udformet således, at virksomheder, som har at gøre med visse former for produktion, fremstilling og/eller service at gøre, vil kunne blive stillet til ansvar for deres aktiviteter efter miljøskadeloven. Det gælder eksempelvis slagterier, forlystelsesparker, cementfabrikker, lufthavne og virksomheder, som fremstiller lægemidler.

Se hvilke typer virksomheder loven omfatter

Ifølge forsikringsmægler Dan Martin Bøje Andersen kan konsekvenserne ved en miljøskade i værste fald true virksomhedens overlevelse. Det gælder især, hvis virksomheden ikke er forsikret korrekt i tilfælde af miljøskader.

Omkostningerne ved en miljøskade kan nemlig hurtigt løbe op ved driftstop og udgifter til advokatbistand, ligesom der også kan komme dyre erstatningskrav og påbud fra såvel Miljøstyrelsen som private skadelidte. I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, at evt. erstatningskrav som følge af en miljøskade, først forældes efter 30 år.

 

Det skal du være opmærksom på, inden du forsikrer din virksomhed mod miljøskader

Selvom sagen er den første af sin art i Danmark, forudser Dan, at vi i fremtiden kommer til at opleve en stigning i antallet af miljøsager forårsaget af virksomheder.

Derfor giver han her tre konkrete råd til, hvad du skal være opmærksom på, inden du forsikrer din virksomhed mod miljøskader:

  1. Foretag en risikovurdering af de erhvervsmæssige aktiviteter i din virksomhed, som kan give anledning til forurening af luft, vand, jord eller undergrund. Det kan eksempelvis være i forbindelse med fremstilling, forarbejdning og destruktion.

  2. Undersøg om din virksomhed er omfattet af miljøskadeloven. Her er det vigtigt at skelne mellem, om forureningen er opstået akut, eller om den er foregået over længere tid. I nogle tilfælde er de akutte miljøskader nemlig dækket under en erhvervsansvarsforsikring, hvorimod miljøforsikringen også dækker den forurening, som sker over en længerevarende periode.

  3. Der er meget få forsikringsselskaber, der kan tilbyde en dækning, som både opfylder lovgivningens krav og samtidig matcher dine behov. Du kan med fordel få en skræddersyet forsikringsdækning med udgangspunkt i din virksomheds behov hos en forsikringsmægler.

Vil du være klogere på miljøskadeforsikringer? Så kontakt forsikringsmægler Dan Martin Bøje Andersen på tlf. 20900106 eller dan.andersen@soderbergpartners.dk.

 

Ekspertens råd: Det skal du overveje, når du forsikrer dit byggeri

3 april · 2019

Fyldte ordrebøger giver travlhed i den danske byggebranche. Men travlheden øger samtidig risikoen for fejl, mangler og forsinkelser. Fejl som kan ende med at blive en dyr udgift for dit samlede byggeprojekt. Bliv klogere på, hvilke forsikringer du bør tegne i forbindelse med dit byggeri.

Det går godt i den danske byggebranche. Rigtig godt. I 2018 blev der således bygget ca. 30.000 flere bygninger sammenlignet med året før. Det betyder ifølge tal fra Danmarks Statistik, at det samlede antal fuldførte byggerier i 2018 næsten nåede samme niveau som før finanskrisen.

Men et byggeri består af mange komplicerede processer og med travlhed i byggebranchen, stiger risikoen for fejl, mangler og forsinkelser. Ifølge en analyse fra Byggeriets Evaluerings Centers Fond var der alvorlige fejl blandt 5,3% af de byggerier, der blev færdiggjort i 2018. Det kan hurtigt løbe op i mange dyre udgifter, hvis dit byggeri ikke er forsikret godt nok fra starten.

Derfor opridser Dan Andersen, Söderberg & Partners forsikringsmægler med speciale i byggeforsikringer i denne artikel nogle af de overvejelser, du bør gøre dig, før du giver dig i kast med et større byggeprojekt.


Entrepriseforsikringen: Når du vil sikre, at de fleste skader er dækket

Med en entrepriseforsikring er du dækket, så længe byggeriet varer. Det betyder kort sagt, at dit byggeri er dækket, hvis der sker skader under nyopførelse, tilbygning eller større ombygningsprojekter. Derudover dækker entrepriseforsikringen typisk i tilfælde af stormskader, eller hvis der opstår brand i dit byggeri.

  • Dit byggeri involverer mange typer faggrupper såsom håndværkere og rådgivende ingeniører
  • Dit byggeri er omfattende og varer lang tid
  • Opgaven er kompliceret eller vanskelig
  • Der løbende leveres byggematerialer til byggepladsen.

Denne type forsikring kan du endvidere forlænge med en afhjælpningsperiode, som typisk varer 12 måneder. Her skal du dog være opmærksom på, at afhjælpningsperioden vil nå at udløbe, inden der gennemføres 1 års gennemgang af byggeriet. Her kan du med fordel overveje at udvide garantiperiode på din entrepriseforsikring med op til 18 eller 24 måneder efter byggeriets afslutning. På den måde er du sikret, såfremt 1 års eftersynet afslører en skade, som er opstået under opførelsen af byggeriet.

Med entrepriseforsikringen skal du blot være opmærksom på, at de fleste forsikringsselskaber kun dækker følgeskaden, hvis der sker en skade. Forenklet kan det forklares med følgende to begreber:

  • Leg 2: Dækker den sekundære skade, men undtager den primære skade
  • Leg 3: Dækker den sekundære skade og den primære skade

For at undgå, at din forsikring kun dækker en del af konsekvenserne ved en skade, vil det give mening at udvide dækningen på din entrepriseforsikring med en Leg 3. Det er særlig relevant ved risiko for sammenstyrtninger.

 

Projektansvarsforsikringen – til de større tekniske projekter

Byggebranchen er i konstant udvikling, når det gælder ny viden og teknologi. Det opfattes som en positiv ting, da det ofte giver de tekniske rådgivere omkring dit projekt meget bedre mulighed for at løse de komplekse opgaver meget smartere. Det skaber dog samtidig en øget risiko for fejl. Og hvad enten dit byggeprojekt er vanskeligt eller ligetil kan selv små beregnings- og rådgivningsfejl få store økonomiske konsekvenser. Her vil en projektansvarsforsikring være en god tryghed at have.

En projektansvarsforsikring dækker nemlig eventuelle beregnings- og rådgivningsfejl, der kan opstå i forbindelse med den tekniske rådgivning af dit byggeprojekt fra eksempelvis arkitekter, ingeniører, landskabsarkitekter, landmålere eller geoteknikere.

Her råder Dan Andersen dog til, at man er opmærksom på, om betingelserne i kontrakten med dine rådgivere matcher forsikringssummen i din projektansvarsforsikring. Det kan nemlig give problemer for dig, hvis din forsikringssum er 25 millioner på den købte projektansvarsforsikring, mens ansvarsbegrænsningen i kontrakten mellem dig og dine rådgivere kun dækker op til 2,5 millioner. Rådgiveren vil nemlig som udgangspunkt kun skulle hæfte for den ansvarsbegrænsning, I har aftalt i forbindelse med kontraktens indgåelse, selv om der er købt en forsikring med betydelig højere dækningsniveau.

Med en byggeskadeforsikring er du dækket længe efter overtagelsen

Forventningens glæde er stor, når du efter mange måneders arbejde endelig kan overtage et færdigt byggeri. Desværre har Dan gentagne gange oplevet, hvordan glæden smuldrer, når fejl og mangler i byggeriet begynder at dukke op.

Her skal du være opmærksom på, at når først du har overtaget det færdige byggeri og der etableres en bygningsforsikring, så har denne en række mangler i dækningsomfanget såsom konstruktionsfejl, sætningsskader, skimmelsvamp eller et utæt tag m.fl. risikoforhold. Derfor råder Dan Andersen til, at man også tegner en byggeskadeforsikring, som dækker væsentlige og kritiske byggefejl i op til 10 år efter levering.

 

Værd at vide, før du tegner dine byggeforsikringer

  • Skal der etableres en eller flere af disse forsikringer: Entreprise, projektansvar og byggeskade?
  • Opsøg en forsikringsmægler allerede i etableringsfasen af dine kontrakter mellem bygherre, rådgiverne og håndværkerne, således at det er helt afklaret, hvilke relevante forsikringsforhold, der skal afdækkes. En forsikringsmægler kan desuden hjælpe med at afklare forsikringssummer, selvrisiko og præmiefordeling.
  • Kend dit behov. Forsikringernes basisdækning varierer fra selskab til selskab. Det betyder, at det tit kan være svært at gennemskue, hvordan dækningsomfanget er. Derfor er det en god idé på forhånd at vide præcist, hvad dit behov er, og hvad der potentielt kan gå galt.
  • Spørg ind til de tilvalgsmuligheder, der er for de forskellige forsikringstyper, således at du får et langt bedre beslutningsgrundlag til at træffe beslutninger for dit kommende byggeri.

 

En forkert forsikringsdækning koster dig dyrt

I forbindelse med et større byggeprojekt har du mange hensyn at skulle forholde dig til. Men det er typisk ikke byggeforsikringer, som står øverst på din prioriteringsliste. Derudover kan forsikringsmarkedet med alle dets forskellige dækninger og udvidelser være svært at navigere i.

Desværre har Dan i sine 10 år forsikringsbranchen med speciale i forsikringer til byggebranchen oplevet rigtig mange virksomheder lide store økonomiske tab, fordi deres forsikringer ikke dækkede deres behov optimalt. Derfor er det uhyre vigtigt at kende alle sine forsikringers vilkår og begrænsninger indgående.

Eksempelvis er der typisk en række byggeforhold, som ikke er dækket af enten bygherrens, rådgiverens eller håndværkerfirmaets normale forsikringsportefølje. Her er det værd at overveje, om dit byggeprojekt kræver ekstra dækninger i form af eksempelvis en entreprise-, byggeskade- eller projektansvarsforsikring.

Og ligesom med andre komplekse processer, er det ikke altid muligt at få dækket alle sine forsikringsbehov hos ét forsikringsselskab. Derfor er det ofte en god investering at få en erfaren forsikringsmægler til at skræddersy en løsning, som passer dine specifikke behov. Så mindsker du risikoen for stå tilbage med store økonomiske omkostninger, hvis der skulle opstå uforudsete omkostninger i forbindelse med dit byggeprojekt.

Er du i tvivl om, hvordan du bedst forsikrer dit byggeri, så det passer dine behov? Så kontakt Dan for en uforpligtende og fortrolig samtale på tlf. 20900106 eller e-mail dan.andersen@soderbergpartners.dk.

Hvordan er dine medarbejdere dækket, hvis deres fly bliver forsinket eller aflyst?

7 februar · 2019

På gatens informationsskærm står der DELAYED med store, røde bogstaver ud for din flyafgang mod Frankfurt. Med forsinkelsen kan du regne dig frem til, at du formentlig ikke når dit fly fra Frankfurt videre til Singapore, hvor du har et møde med en leverandør. En irriterende problemstilling mange forretningsrejsende kan nikke genkendende til.

Danske virksomheder sender årligt deres ejere, ledelser og medarbejdere på forretningsrejser over hele verden. I 2016 udgjorde forretningsrejser eksempelvis 2,5 mio. af danskernes samlede udlandsrejser på 10,6 mio. For 39% af forretningsrejserne indgik fly som det primære transportmiddel viser tal fra Danmarks Statistik.

Når så mange fly skal på vingerne hver dag, kan det ikke undgås, at der af og til opstår forsinkelser. Det var eksempelvis tilfældet i 2018, da flere europæiske lufthavne blev ramt af IT-problemer, hvilket resulterede i forsinkelser og aflysninger for 29.000 flypassagerer. Værre stod det til i 2010, da askeskyen fra den islandske vulkan Eyjafjallajökull tvang fly over hele Europa til at blive på jorden i en uges tid. Her blev mere end 100.000 passagerer forhindret i at komme afsted på deres rejser.

 

Tusindvis af kroner til forskel på forsikringsdækning

Som flypassager kan det være frustrerende at vente på et fly i flere timer – især hvis det i sidste ende betyder, at man risikerer at gå glip af sine forretningsmøder og udgifter til eksempelvis ombooking af fly. Det er heldigvis et problem, man kan forsikre sig mod.

Mange forsikringsselskaber dækker enten forsinkelser og aflysninger som standard, mens det hos andre forsikringsselskaber kræver et aktivt tilvalg. Der kan dog være forskel på hvornår, og hvor meget disse forsikringer dækker.

I vores seneste rejseforsikringsanalyse kunne vi konkludere, at mens nogle forsikringsselskaber dækker den rejsendes udgifter ved flyforsinkelser for op til 5.000 kr., er den maksimale erstatning helt nede på 1.000 kr. blandt andre selskaber. Endvidere viste vores analyse, at nogle forsikringsselskaber først dækkede, når flyet var minimum 4 timer forsinket, mens det hos andre selskaber krævede en tilvalgsdækning.

Det er derfor ikke helt uden betydning om I vælger den ene eller anden rejseforsikring. Der findes nemlig rejseforsikringer til alle typer behov, og derfor anbefaler jeg, at I overvejer hvilke rejsebehov I har i jeres virksomhed.

 

Tre gode råd før du sender dine medarbejdere afsted

Det er formentlig de færreste virksomhedsejere og -direktører, som bruger lige så meget tid, som jeg selv på at tænke over virksomhedens rejseforsikringer og deres dækninger. Derfor har jeg samlet tre forsikringsråd, som du bør tænke over, inden du sender dine medarbejdere på rejser til udlandet.

  1. Tjek om din virksomheds nuværende forsikringspolice matcher den ønskede dækning. Ofte tilbyder forsikringsselskaberne en fin løsning i tilfælde af, at du har behov for at udvide jeres dækning.
  2. Sørg for, at dine medarbejdere har et rejseforsikringskort fra forsikringsselskabet med, når de tager afsted på forretningsrejse.
  3. Sørg for, at dine medarbejdere kender til den valgte dækning for din virksomheds rejseforsikring. Det kan eksempelvis være en god idé at tilføje i personalehåndbogen, hvordan dækningsomfanget er, og hvilke kriterier der gælder, for at forsikringen dækker.

 

Er du i tvivl om, hvorvidt din virksomheds rejseforsikring dækker jeres behov bedst muligt? Så kontakt mig direkte på tlf. 20900106 eller på mail dan.andersen@soderbergpartners.dk.  

Ny direktør i Söderberg & Partners Non-Life

27 september · 2018

Söderberg & Partners opruster på ledelsesgangen med Torben Stubberup som ny direktør for skadesforsikring i Söderberg & Partners Danmark A/S Non-Life.

Fra og med 1/10 2018 indtræder Torben Stubberup som ny direktør i Söderberg & Partners A/S Non-Life, som beskæftiger sig med skadesforsikring.

34 års erfaring fra branchen

Med sig bringer Torben Stubberup 34 års erfaring fra forsikringsbranchen, hvor han de sidste 28 år har arbejdet som forsikringsmægler og varetaget direktørposten i eget selskab. Derudover har han siden 2015 været en aktiv del af at starte Söderberg & Partners op i Danmark.

Fokus på styrket samarbejde og kommunikation

Torben Stubberup skal, udover sin deltagelse i den fælles Nordiske ledelse, varetage Söderberg & Partners interesser, kontakt og forhandlinger med forsikringsselskaber og leverandører. Her vil fokus ligge på at styrke samarbejdet og kommunikationen disse imellem.

Torben Stubberup bliver ansvarlig for de eksisterende mægler- og partneraftaler samt væksten af samme, og hans rolle bliver ligeså at styrke samarbejdet på kryds og tværs af franchisetagere – eksisterende såvel som potentielle nye.

Torben Stubberups daglige udgangspunkt bliver fra Söderberg & Partners’ hovedkontor på Landgreven 3 i København K. I tæt samarbejde med direktøren for Söderberg & Partners Danmark A/S Life, Torben Spuur Jensen, skal Torben Stubberup være med til at sikre Söderberg & Partners’ fremtidige placering såvel i Danmark som i Norden.