Skip to main content Skip to main navigation

Er jeres virksomhed forsikret godt nok mod cyberkriminalitet?

26 marts · 2019

Den digitale udvikling bliver i stigende grad en integreret del af vores hverdag. En udvikling, som åbner døre og skaber spændende forretningsmuligheder for virksomheder verden over. Men den digitale udvikling medfører desværre også en række nye trusler.

Phishing, malware, hacking og CEO fraud er noget, som rammer rigtig mange danske virksomheder. Center for Cybersikkerhed vurderer i deres trusselsrapport fra 2019, at der er en betydelig trussel for cyberkriminalitet, hvor formålet er at afpresse penge fra både virksomheder og myndigheder. Derudover vurderes det at, ”der er cyberkriminelle netværk, der arbejder organiseret og langsigtet...

Cybertruslen er især rettet mod virksomhedernes netbank, data og IT-systemer. Derfor anbefaler vi som forsikringsmægler, at I som virksomhed sætter IT-sikkerhed på dagsordenen. Også når det kommer til at vælge den rigtige forsikring.

Det bør du overveje, inden du forsikrer din virksomhed

Ingen virksomheder er fuldkommen ens. Derfor har virksomheder typisk også forskellige risiko og forsikringsbehov, når det kommer til IT-sikkerhed. Når I internt i jeres virksomhed skal vurdere, om I er dækket optimalt, bør I først og fremmest identificere de områder, hvor I er i risiko for angreb og herved kan risikere at lide tab. Er jeres virksomhed eksempelvis i høj risiko for at blive offer for databrud og tab af personfølsomme oplysninger? Eller er det i højere grad risikoen for fakturasvindel eller CEO fraud, der vækker bekymring?

Det kan være svært at vurdere, hvor man som virksomhed er mest udsat. Derfor har Erhvervsstyrelsen udarbejdet et digitalt værktøj kaldet Sikkerhedstjekket. Her kan virksomheder gratis tjekke deres eget sikkerhedsniveau og blive klogere på, hvordan de konkret kan fokusere arbejdet med at øge deres IT-sikkerhed.

Tjek din virksomheds IT-sikkerhed


Hvordan dækker en god cyberforsikring?

I 2017 oplevede 1 ud af 3 virksomheder at blive offer for cyberkriminalitet. Det viser en rundspørge foretaget af Dansk Industri blandt 600 medlemsvirksomheder. I 11 % af tilfældene medførte hændelsen et ”betydeligt økonomisk tab” for de indblandede virksomheder. I sådanne tilfælde er det en god idé at være forsikret gennem en cyberforsikring.

En cyberforsikring sikrer, at din virksomhed er godt rustet i tilfælde af et angreb. Derfor vil en god cyberforsikring typisk indeholde de seks dækninger illustreret nedenfor samt muligheden for at kunne kontakte en IT-hotline, hvis din virksomhed bliver udsat for en hændelse.

 

Men en god cyberforsikring dækker ikke kun virksomhedens omkostninger ved tabt fortjeneste. Den bør samtidig også dække udgifterne til teknisk support fra IT-eksperter i arbejdet med at minimere eventuelle følgevirkninger fra et cyberangreb.

 

Når en cyberforsikring ikke er nok

For de fleste virksomheder er det dog ikke tilstrækkeligt kun at tegne en cyberforsikring. I mange tilfælde har cyberangreb nemlig vidtrækkende konsekvenser, som ikke nødvendigvis er dækket under cyberforsikringen. Cyberforsikringen dækker nemlig ikke penge tabt i forbindelse med fakturasvindel eller medarbejderes illegitime pengeoverførsler. Her kan det være en god idé at overveje, om jeres virksomhed i så fald også har behov for yderligere dækninger. Det kan være i form af forsikringer såsom:  

  • Kriminalitetsforsikring
  • Netbankforsikring
  • Bestyrelses- og direktionsansvarsforsikringen

Kriminalitetsforsikring – når tyven er en medarbejder

Jo større en virksomhed, des større er risikoen for, at en medarbejder begår økonomisk kriminalitet mod virksomheden eller dens kunder.

Med en kriminalitetsforsikring er jeres virksomhed sikret i tilfælde af, at en medarbejder eller en tredjemand begår kriminalitet – enten alene eller i samarbejde med andre. Det kan eksempelvis være økonomisk kriminalitet såsom fakturasvindel, databedrageri eller CEO fraud udført af medarbejdere med henblik på egen eller tredjemands vinding.

Dog er det værd at bemærke, at ikke alle forsikringsselskaber dækker CEO fraud. På samme måde er det heller ikke alle selskaber, som dækker CEO fraud med den fulde forsikringssum. Derfor er det vigtigt, at I som forsikringstager tjekker jeres police for dækning og evt. undtagelser.

 

Den digitale tyveknægt går i dine lommer på nettet

I en travl hverdag kan du med en netbank gøre brug af bankens tjenester nemt og enkelt døgnet rundt. Det giver dig samtidig øget fleksibilitet i en tid, hvor mange forretninger foregår digitalt. Desværre er det også et digitalt smuthul til virksomhedens konti for hackere og IT-kriminelle.

Indbrud i danske virksomheders netbanker er et stigende problem og især for små- og mellemstore virksomheder kan det være ensbetydende med konkurs. I sådanne situationer kan du ikke forvente, at din bank yder økonomisk erstatning, hvis hackere får adgang til din netbank og tømmer den.

Det er du derimod sikret gennem nogle cyber- og kriminalitetsforsikringer. Du bør dog være opmærksom på, at disse typer forsikringer kan have en relativ høj selvrisiko. Derfor kan det være en god investering, hvis I som virksomhed i stedet overvejer en selvstændig netbankforsikring.

En netbankforsikring er målrettet de virksomhedskunder, som typisk kun har behov for at forsikre deres netbank.

 

Få dækket bestyrelsens erstatningsansvar

I takt med mediernes stigende fokus på IT-sikkerhed er der også kommet mere fokus på bestyrelsens og direktionens ansvar. Her er det værd at huske på, at uanset om du er bestyrelsesmedlem i en frivillig forening eller bestyrelsesmedlem i en virksomhed kan du blive gjort personlig erstatningsansvarlig i forbindelse med økonomiske beslutninger.

Det gælder eksempelvis, hvis dine beslutninger fører til tab for virksomhedens kreditorer og aktionærer, eller hvis virksomheden går konkurs. Et personligt erstatningsansvar betyder helt konkret at, hver enkelt bestyrelsesmedlem hæfter med deres egne private formuer, hvis der sker en fejl, som bestyrelsen er ansvarlig for.

I relation til cyberangreb og IT-kriminalitet bør du være opmærksom på, at ikke alle cyberforsikringer dækker personlige erstatningskrav mod ledende medarbejdere eller bestyrelsesmedlemmer. I sådanne situationer er det ekstra relevant, at I som virksomhed overvejer, om I også har behov for at tegne en direktions- og bestyrelsesansvarsforsikring, der kan dække disse krav og omkostninger.

Er du i tvivl, hvorvidt din virksomhed er forsikret korrekt og bedst muligt? Så kontakt Head of Special Risk, Carsten Scharff på tlf. 20607343 eller på mail carsten.scharff@soderbergpartners.dk  

Håndsprit på lager

Er jeres virksomhed forsikret godt nok i tilfælde af brand?

14 april · 2021

Da pandemien spredte sig i foråret 2020, fik mange danske arbejdspladser travlt med at købe større mængder håndsprit – herunder især blandt detail- og sundhedsvirksomheder. Men selvom lugten af ethanol kan være en barsk omgang for næsen, er der mange medarbejdere, der ikke tænker over, at håndsprit er en letantændelig væske, og derfor skal opbevares med omtanke for brandsikkerheden. Det viser en norsk undersøgelse fra efteråret 2020.

Det var ikke kun efterspørgslen efter toiletpapir, der steg i ugerne efter nedlukningen af det danske samfund. Også i salget af håndsprit så vi en ekstraordinær efterspørgsel. Det betød bl.a., at detailhandlen knap nåede at fylde deres hylder, før de bakteriedræbende dråber var væk igen. Samtidig fik den markante efterspørgsel mange produktionsvirksomheder til at omlægge hele eller dele af deres produktion til håndsprit.

Jeres lager af håndsprit kan have betydning for jeres forsikringsdækning

Der er dog mange virksomheder, der ikke tænker over brandfaren ved at opbevare store mængder håndsprit, hvilket kan være til stor fare for både kunder og medarbejdere. Det betyder samtidig, at forsikringsdækningen ofte ikke længere matcher risikoprofilen for den enkelte virksomhed. Og denne uopmærksomhed kan få alvorlige økonomiske konsekvenser, hvis branden forårsager skader på personer eller materiel.

Uanset om I har omlagt jeres produktion til håndsprit, eller har udvidet jeres lager af håndsprit, anbefaler vi, at I er opmærksomme på jeres dækning inden for især jeres:

  • Erhvervs-og Produktansvarsforsikring
  • Bygnings-, løsøre og driftstabsforsikring
  • Transportforsikring


5 råd: Sådan opbevarer I håndsprit og mindsker risikoen for brand

  1. Undgå at opbevare håndsprit i nærheden af materialer, der er let antændelige
  2. Undersøg hvor meget håndsprit I har stående ét sted
  3. Placér jeres håndspritdispensere, så de ikke afskærer flugtveje
  4. Sørg for at jeres medarbejdere ved, hvordan de skal agere i tilfælde af, at de skal slukke en brand
  5. Vær opmærksom på, at flammen i letantændelige væsker er ”usynlig” til at begynde med

Uanset hvor meget håndsprit I opbevarer, er det vigtigt, at I opbevarer dem efter gældende regler.

Læs hvordan Beredskabsstyrelsen anbefaler, at I opbevarer håndsprit

 

Vi er specialister i at afdække risici – også de skjulte

Der er ofte mange risici ved at drive virksomhed. Det er dog langtfra alle risici, som er omfattet af forsikringsselskabernes standardpakke for erhvervsforsikringer. Og det kan koste jer dyrt. Vi anbefaler derfor, at I kontakter en forsikringsmægler, der kan gennemgå jeres risikoprofil og som på jeres vegne forhandler en skræddersyet løsning, der tager højde for både de åbenlyse og skjulte risici.

Vores forsikringsmæglere er specialiseret i at analysere markedets vilkår til at forhandle de bedst mulige forsikringsdækninger. Så kan vores kunder være trygge ved, at deres forsikringsdækning matcher deres risikoprofil – uanset om der er tale om en stor eller mindre virksomhed.

Bliv kontaktet af en af vores erfarne forsikringsmæglere

Bestyrelsesmedlemmer uden forsikring sætter deres personlige formuer på spil

24 april · 2020

Ville du risikere din personlige formue for en virksomhed eller en forening? Her er svaret for de fleste nok et rungende nej. Alligevel er mange bestyrelsesmedlemmer uvidende om den økonomiske risiko, de løber, ved ikke at have en aktiv bestyrelsesansvars-forsikring. Derfor deler forsikringsmægler Dan Martin Bøje Andersen her sine råd for, hvordan du sikrer dig bedst, når du påtager dig bestyrelsesarbejde – hvad end det er lønnet eller ej.

Det seneste årti har medierne i stigende grad sat fokus på arbejdet i de danske bestyrelser. Det kan der være mange gode grunde til. Jeg er dog ikke selv i tvivl om, at de mange skandalesager inden for erhvervslivet bærer en stor del af ansvaret for mediernes øgede fokus.

Personligt husker jeg bedst den massive mediedækning, der var omkring OW Bunker i 2014, da det blev afsløret, at en bestyrelse bestående af højtprofilerede erhvervsmænd havde svigtet deres ansvar overfor aktionærerne i deres kendskab til tvivlsomme børsspekulationer. En sag som siden har ført til flere politianmeldelser, fængselsstraffe og erstatningskrav i milliardklassen mod olieselskabets bestyrelse og ledelse. Her kunne jeg ligeså vel have fremhævet den tunge mediedækning og de efterfølgende erstatningskrav mod bestyrelserne i IT Factory, Capinordic Bank eller Roskilde Bank.

Nu kunne du så måske fristes til at tro, at sådanne sager kun finder sted blandt virksomheder. Men det er langtfra tilfældet. Og her tænker jeg naturligvis på restaureringen af en mølle i Jylland, som fik vidtrækkende konsekvenser for mølleforeningens tre bestyrelsesmedlemmer.

 

Dom: Bestyrelsesmedlemmer i frivillig forening pålagt at betale 860.000 kroner

Foreningen bag Sindal Mølle har i årevis arbejdet på at restaurere byens stolthed gennem 142 år. I den forbindelse hyrede man i 2013 en murermester til at renovere murværket. Undervejs i arbejdet begyndte udgifterne dog at overstige foreningens rådighedsbeløb.

Bestyrelsen ville ikke acceptere murermesterens regning på ca. 600.000 kr., da man anfægtede, at der var indgået aftale om ekstraarbejde for så stort et beløb. Bestyrelsens indsigelser holdt dog hverken i byretten eller landsretten, hvilket betød, at foreningens tre bestyrelsesmedlemmer blev pålagt at betale murermesteren 860.000 kroner inkl. sagsomkostninger. Et beløb de kom til at hæfte for med deres personlige formuer.

 

Hvem har brug for en bestyrelsesansvarsforsikring?

Det har alle, som er medlem af en bestyrelse – uanset om arbejdet er lønnet eller ej. Du kan nemlig blive gjort personlig erstatningsansvarlig med hele din private formue i forbindelse med beslutninger, som fører til økonomiske tab for virksomheden/foreningen eller dennes kreditorer og aktionærer.

Selvom det heldigvis sjældent går så galt, som det var tilfældet med OW Bunker og Sindal Mølle, opstår der alligevel en lang række sager om bestyrelsesansvar blandt erhvervslivets mellemstore virksomheder. Tvister som kun jeg og mine kolleger i forsikringsbranchen bliver bekendt med, da disse ofte afsluttes med forlig, inden de når at udvikle sig til en retssag. Min erfaring med sådanne tvister om bestyrelsesansvar er, at forliget tit anses for at være det bedste for alle parter, da det samtidig minimerer risikoen for negativ mediedækning. Skulle pressen imidlertid få nys om sagen og vælge at trække virksomheden gennem mediemøllen, dækker bestyrelsesansvarsforsikringen typisk også virksomhedens udgifter til genoprettelse af renommé og evt. formuetab.

 

Bestyrelsesmedlemmer kan drages til ansvar

Uanset om du er bestyrelsesmedlem i sønnikes lokale fodboldklub, vinklubben på din arbejdsplads, en mellemstor dansk virksomhed eller en børsnoteret C20 virksomhed råder jeg altid til, at man er opmærksom på de mange risici, der er forbundet med at være bestyrelsesmedlem.

Risici som kan få store økonomiske og strafferetslige konsekvenser for dig. Her er det eksempelvis værd at vide, at du og resten af bestyrelsens medlemmer hæfter på lige fod for beslutninger og ansvar – uanset, hvilke bestyrelsesposter I hver især besidder, og hvor længe I har haft posten. Derfor vil uvidenhed om bestyrelsens økonomi eller beslutninger, som udgangspunkt heller ikke kunne gøre dig ansvarsfri.

 

3 ting du bør sikre dig, inden du påtager dig bestyrelsesarbejde – lønnet eller ej

  1. Sørg for at din bestyrelse har tegnet en bestyrelsesansvarsforsikring, som sikrer dig mod erstatningskrav både under og efter dit arbejde i bestyrelsen.
  2. Overvej grundigt, om forsikringens dækningssum er tilstrækkelig høj. Jeg har desværre oplevet flere eksempler på situationer, hvor udgifterne til advokatbistand hurtigt æder af forsikringens dækning.
  3. Vær opmærksom på, at ikke alle forsikringsselskaber dækker dig fuldkommen, hvis du ejer mere end 25% af aktierne i selskabet.

 

Min anbefaling er, at du til hver en tid sørger for at være omfattet af en bestyrelsesansvarsforsikring. Så kan du trygt indgå i en hvilken som helst bestyrelse – hvad end det er lønnet eller ej.

Vil du være sikker på, at du som bestyrelsesmedlem er dækket korrekt? Så kontakt mig på tlf. 20900106 eller via mail på dan.andersen@soderbergpartners.dk for en uforpligtende samtale om din situation.

Coronavirus: Det skal I overveje inden I sender medarbejdere til udlandet

27 februar · 2020

Udbruddet af coronavirus i Kina har domineret de globale mediers nyhedsformidling de sidste to måneder. Samtidig spreder virussen sig til flere europæiske lande. Det får mange danske virksomheder til at spørge sig selv, om de kan sende deres medarbejdere sikkert på forretningsrejse, og hvordan deres rejseforsikring dækker i tilfælde af smitte eller karantæne.

Mange virksomheder med rejseaktiviteter i udlandet har i dag en rejseforsikring til deres medarbejdere. Men langtfra alle virksomheder tager højde for virusudbrud i global skala, når de tegner deres rejseforsikringer. Det kan i værste fald få store konsekvenser for de virksomheder, som enten ikke kan få dækket deres økonomiske tab ved aflyste forretningsrejser eller dem, hvis medarbejdere er tilbageholdt i udlandet på ubestemt tid pga. eksempelvis karantæne eller længerevarende hospitalsindlæggelser.

 

Virusudbrud kan lynhurtigt sprede sig på tværs af landegrænser

Vi har spurgt Carsten Scharff, Head of Special Risk i Söderberg & Partners Danmark, hvad man som virksomhed skal være opmærksom på omkring sin rejseforsikring, inden man sender sine medarbejdere til udlandet.

”Det er svært at forudse, hvornår sygdom går fra at være lokale hændelser til at blive globale virusudbrud. Det er usædvanligt at se en virus som Covid-19 sprede sig fra et mindre område i Kina til at omfatte over 30 lande over hele verden. Derfor er min bedste anbefaling, at man internt i sin virksomhed gennemgår sine forsikringsdækninger for, hvordan ens medarbejdere er dækket i tilfælde af sygdom, skader og eventuelle evakueringer, uanset hvor i verden de tager på forretningsrejse. Derudover skal man overveje, hvordan man forholder sig til medarbejdere, der kommer hjem fra ferie i lande, hvor der er konstateret Covid-19. Det kunne eksempelvis være ved at indføre 14 dages hjemmekarantæne, så man undgår spredning af virus på arbejdspladsen” siger Carsten Scharff.

 

Værd at overveje, inden jeres medarbejdere rejser til udlandet

  • Hvilke dele af verden dækker jeres rejseforsikring?
  • Hvordan er I dækket i tilfælde af, at Udenrigsministeriet fraråder rejser til landet, selvom rejsen allerede er booket og betalt forinden
  • Tjek altid udenrigsministeriets rejsevejledning for de lande man overvejer rejser til
  • Overvej som virksomhed at indføre midlertidigt rejseforbud til lande hvor coronavirus er konstateret
  • Er jeres medarbejdere dækket for udgifter til ændringer i hjemrejse, hvis deres rejsedestination bliver berørt af virusudbrud efter deres ankomst?
  • Hvad og hvor meget dækker jeres rejseforsikring, hvis jeres medarbejdere i forbindelse med forretningsrejser rammes af sygdom, som kræver hospitalsindlæggelse eller anden behandling?

Mange rejseforsikringer tilbyder dækning over hele verden, men udelukker nogle lande eller de områder af et land, som Udenrigsministeriet fraråder rejser til. I kan finde Udenrigsministeriets rejsevejledninger her.

 

Afbestillingsforsikringen dækker ikke bekymrede medarbejdere

I skal ikke gøre jer de store forhåbninger om erstatning for aflyste forretningsrejser, hvis aflysningen udelukkende skyldes bekymringer over smittefare. Så længe hverken Udenrigsministeriet eller Sundhedsstyrelsen fraråder rejser til det pågældende land, er der intet, som forhindrer jeres medarbejdere i at tage afsted. I stedet gælder de almindelige afbestillingsregler.

Dog opfordrer Carsten Scharff til, at man fortsat holder sig orienteret op til rejsetidspunktet og siger; ”Vi ser i øjeblikket, at nogle forsikringsselskaber begynder at opdatere deres afbestillingsvilkår for rejser til det nordlige Italien. Derfor er min anbefaling, at man som virksomhed lige tager fat i sin forsikringsmægler og hører, hvordan man skal forholde sig, hvis man overvejer at aflyse sin forretningsrejse til Italien."

Har I brug for professionel hjælp til at gennemgå jeres virksomheds forsikringsløsning?
Så kontakt os på tlf. 33 13 33 30.

Kontakt os