Sådan undgår du ekstraskat ved indbetaling til ratepension

11 marts · 2022

Hvert år går omtrent 30.000 danskere glip af skattefradrag på deres ratepensioner, fordi deres indbetalinger overstiger fradragsgrænsen. Men sådan behøver det ikke være. Her i artiklen giver vi dig råd til, hvad du kan gøre, hvis du er en af de mange danskere, der har betalt mere til din ratepension, end du kan få fradrag for.

IT-serverne hos Skattestyrelsen arbejder for tiden på højtryk, idet tusindvis af danskere i disse dage vil tjekke, om de skylder eller skal have penge tilbage i SKAT. Det er nemlig blevet tid til at kigge sin årsopgørelse igennem. Men rigtig mange betaler mere til deres ratepension, end de kan få fradrag for. Det kan betyde en marginalskat på helt op mod 80%, idet man i så fald både betaler skat af sin indkomst og ved udbetaling af sin pensionsopsparing.

Hvad er grænsen for indbetaling til ratepension?

Skattefradraget for indbetaling til ratepension justeres år for år. Ved årsopgørelsen for 2021 ligger grænsen på 58.500 kr.

Der kan være flere forskellige årsager til, at man kommer til at overstige indbetalingsloftet. Det kan f.eks. være, hvis man både betaler til en privat og firmabetalt pensionsordning.

En anden forklaring kan være, at man i løbet af året har skiftet til et nyt pensionsselskab. I den forbindelse sker det sommetider, at det nye selskab ikke bliver gjort opmærksom på, at man allerede har foretaget indbetalinger til sin ratepension samme år.

Hvad gør jeg, hvis jeg har indbetalt for meget til min ratepension?

Hvis du både betaler til en privat og en firmapensionsordning, vil dine indbetalinger til sidstnævnte ifølge lovgivningen blive prioriteret først. Det betyder, at du skal rette i din private pensionsordning først, hvis du samlet har indbetalt for meget og dermed har oversteget den skattepligtige grænse.

Du kan anmode om enten at få det overskydende beløb overført til en livrente eller få beløbet tilbagebetalt. Hvis du vælger at overføre beløbet til en livrente, får du fuldt fradrag for indbetalingen. Vælger du derimod at få beløbet tilbagebetalt, vil fradraget naturligvis bortfalde.

Reglerne for skattefradrag kan være en jungle at finde hoved og hale i. Derfor anbefaler vi, at du kontakter din pensionsrådgiver ved Söderberg & Partners, hvis du har indbetalt for meget til din ratepension. Så rådgiver vi dig i, hvordan du undgår dobbeltbeskatning.