Sådan undgår I, at jeres landbrugsmaskiner er skyld i trafikulykker

13 juni · 2019

Det kan være med livet som indsats, når landbrugets maskiner begiver sig ud på de danske landeveje. Siden 2009 har traktorer og landbrugets motorkøretøjer således årligt været indblandet i 38-55 trafikulykker med personskade til følge. Læs hvordan du undgår, at din traktor bliver involveret i en trafikulykke, og hvad du skal gøre, hvis ulykken alligevel sker.

Sommeren er over os, hvilket betyder, at vinterafgrøderne snart er klar til at blive høstet. Det betyder samtidig, at mange trafikanter i de kommende måneder kommer til at skulle forholde sig til brede traktorer og mejetærskere, som kører langsommere end den øvrige trafik. Og det kan hurtigt skabe livsfarlige situationer.

”Vi ser desværre en tendens til, at der hvert år sker mange alvorlige trafikulykker, hvor en landbrugsmaskine er indblandet. Selvom ulykkerne kun udgør en mindre procentdel af alle personskader i trafikken, er antallet af dræbte næsten dobbelt så høj, som det er for trafikulykker mellem personbiler,” udtaler forsikringsmægler med speciale i landbrugsforsikringer,” siger forsikringsmægler med speciale i landbrugsforsikringer Peter Skov Østergaard.

Traktorens lave fart overrasker, og derfor opstår ulykken ud af det blå

En rundspørge foretaget af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker blandt 1.000 repræsentativt udvalgte danskere viser, at halvdelen fejlagtigt tror, at en traktor må køre over 40 km/t, selvom den reelt kun må køre 30-40 km/t. Det kan være en del af forklaringen på, hvordan traktorens lave fart overrasker.

Ikke desto mindre er det dit ansvar som traktorejer at sikre, at alle afmærkninger er i orden, ligesom spejle, lys og advarselstrekanter skal fungere og være rengjorte. Det bør som hovedregel indgå i din almindelige plan for rengøring og vedligehold af maskiner og redskaber. Sørg desuden for, at dine ansatte er bekendte med færdselsreglerne, når de kører på offentlig vej.

I forbindelse med gyllekørsel og pløjning, er det ligeledes dit ansvar, at vejen rengøres forsvarligt i tilfælde af, at der kommer jord eller gylle på vejbanen. Det kan nemlig i værste fald forårsage alvorlige ulykker pga. glat føre.

Det skal du gøre, hvis uheldet sker

Det er sjældent en nem situation at være involveret i en trafikulykke. Derfor er mange trafikanter heller ikke altid lige forberedte på, hvad de skal huske at gøre og i hvilken rækkefølge.

Derfor har vi fået forsikringsmægler Peter Skov Østergaard til at give sine råd til, hvordan du bør forholde dig:

• Tilkald hjælp og ring 112 såfremt du selv eller dine medtrafikanter er kommet til skade
  • Begræns herefter ulykken så godt du kan uden at være til fare for den øvrige trafik. Aktivér dit havariblink og sæt advarselstrekant op, hvis du ikke straks kan fjerne din landbrugsmaskine
  • Husk at få oplysninger på alle involverede parter i ulykken – dvs. navn, tlf. nummer, registreringsnummer, forsikringsselskab og evt. policenummer
  • Husk at tage billeder af situationen som dokumentation til dit forsikringsselskab

Husk forsikringen når dit landbrug får nye maskiner og køretøjer

Lige så snart dine landbrugs- og arbejdsmaskiner færdes på de danske veje, er de omfattet af færdselsloven, hvilket kræver en lovpligtig ansvarsforsikring. Denne forsikring dækker skader på personer og materielle ting, mens din landbrugsmaskine bliver anvendt som et motorkøretøj.

Bruger du ligeledes maskinen som arbejdsredskab med risiko for person- og materielle skader, kan du tegne en tillægsforsikring til din erhvervsansvarsforsikring.

Vil du være sikker på, at du har en ansvarsforsikring, som dækker din landbrugsvirksomhed bedst muligt eller har du spørgsmål til andre landbrugsforsikringer? Så kontakt forsikringsmægler Peter Skov Østergaard på tlf. 24254383.

Bestyrelsesmedlemmer uden forsikring sætter deres personlige formuer på spil

24 april · 2020

Ville du risikere din personlige formue for en virksomhed eller en forening? Her er svaret for de fleste nok et rungende nej. Alligevel er mange bestyrelsesmedlemmer uvidende om den økonomiske risiko, de løber, ved ikke at have en aktiv bestyrelsesansvars-forsikring. Derfor deler forsikringsmægler Dan Martin Bøje Andersen her sine råd for, hvordan du sikrer dig bedst, når du påtager dig bestyrelsesarbejde – hvad end det er lønnet eller ej.

Det seneste årti har medierne i stigende grad sat fokus på arbejdet i de danske bestyrelser. Det kan der være mange gode grunde til. Jeg er dog ikke selv i tvivl om, at de mange skandalesager inden for erhvervslivet bærer en stor del af ansvaret for mediernes øgede fokus.

Personligt husker jeg bedst den massive mediedækning, der var omkring OW Bunker i 2014, da det blev afsløret, at en bestyrelse bestående af højtprofilerede erhvervsmænd havde svigtet deres ansvar overfor aktionærerne i deres kendskab til tvivlsomme børsspekulationer. En sag som siden har ført til flere politianmeldelser, fængselsstraffe og erstatningskrav i milliardklassen mod olieselskabets bestyrelse og ledelse. Her kunne jeg ligeså vel have fremhævet den tunge mediedækning og de efterfølgende erstatningskrav mod bestyrelserne i IT Factory, Capinordic Bank eller Roskilde Bank.

Nu kunne du så måske fristes til at tro, at sådanne sager kun finder sted blandt virksomheder. Men det er langtfra tilfældet. Og her tænker jeg naturligvis på restaureringen af en mølle i Jylland, som fik vidtrækkende konsekvenser for mølleforeningens tre bestyrelsesmedlemmer.

Dom: Bestyrelsesmedlemmer i frivillig forening pålagt at betale 860.000 kroner

Foreningen bag Sindal Mølle har i årevis arbejdet på at restaurere byens stolthed gennem 142 år. I den forbindelse hyrede man i 2013 en murermester til at renovere murværket. Undervejs i arbejdet begyndte udgifterne dog at overstige foreningens rådighedsbeløb.

Bestyrelsen ville ikke acceptere murermesterens regning på ca. 600.000 kr., da man anfægtede, at der var indgået aftale om ekstraarbejde for så stort et beløb. Bestyrelsens indsigelser holdt dog hverken i byretten eller landsretten, hvilket betød, at foreningens tre bestyrelsesmedlemmer blev pålagt at betale murermesteren 860.000 kroner inkl. sagsomkostninger. Et beløb de kom til at hæfte for med deres personlige formuer.

Hvem har brug for en bestyrelsesansvarsforsikring?

Det har alle, som er medlem af en bestyrelse – uanset om arbejdet er lønnet eller ej. Du kan nemlig blive gjort personlig erstatningsansvarlig med hele din private formue i forbindelse med beslutninger, som fører til økonomiske tab for virksomheden/foreningen eller dennes kreditorer og aktionærer.

Selvom det heldigvis sjældent går så galt, som det var tilfældet med OW Bunker og Sindal Mølle, opstår der alligevel en lang række sager om bestyrelsesansvar blandt erhvervslivets mellemstore virksomheder. Tvister som kun jeg og mine kolleger i forsikringsbranchen bliver bekendt med, da disse ofte afsluttes med forlig, inden de når at udvikle sig til en retssag. Min erfaring med sådanne tvister om bestyrelsesansvar er, at forliget tit anses for at være det bedste for alle parter, da det samtidig minimerer risikoen for negativ mediedækning. Skulle pressen imidlertid få nys om sagen og vælge at trække virksomheden gennem mediemøllen, dækker bestyrelsesansvarsforsikringen typisk også virksomhedens udgifter til genoprettelse af renommé og evt. formuetab.

Bestyrelsesmedlemmer kan drages til ansvar

Uanset om du er bestyrelsesmedlem i sønnikes lokale fodboldklub, vinklubben på din arbejdsplads, en mellemstor dansk virksomhed eller en børsnoteret C20 virksomhed råder jeg altid til, at man er opmærksom på de mange risici, der er forbundet med at være bestyrelsesmedlem.

Risici som kan få store økonomiske og strafferetslige konsekvenser for dig. Her er det eksempelvis værd at vide, at du og resten af bestyrelsens medlemmer hæfter på lige fod for beslutninger og ansvar – uanset, hvilke bestyrelsesposter I hver især besidder, og hvor længe I har haft posten. Derfor vil uvidenhed om bestyrelsens økonomi eller beslutninger, som udgangspunkt heller ikke kunne gøre dig ansvarsfri.

3 ting du bør sikre dig, inden du påtager dig bestyrelsesarbejde – lønnet eller ej

1. Sørg for at din bestyrelse har tegnet en bestyrelsesansvarsforsikring, som sikrer dig mod erstatningskrav både under og efter dit arbejde i bestyrelsen.
  2. Overvej grundigt, om forsikringens dækningssum er tilstrækkelig høj. Jeg har desværre oplevet flere eksempler på situationer, hvor udgifterne til advokatbistand hurtigt æder af forsikringens dækning.
  3. Vær opmærksom på, at ikke alle forsikringsselskaber dækker dig fuldkommen, hvis du ejer mere end 25% af aktierne i selskabet.

Min anbefaling er, at du til hver en tid sørger for at være omfattet af en bestyrelsesansvarsforsikring. Så kan du trygt indgå i en hvilken som helst bestyrelse – hvad end det er lønnet eller ej.

Vil du være sikker på, at du som bestyrelsesmedlem er dækket korrekt? Så kontakt mig på tlf. 20900106 eller via mail på dan.andersen@soderbergpartners.dk for en uforpligtende samtale om din situation.

Coronavirus: Det skal I overveje inden I sender medarbejdere til udlandet

27 februar · 2020

Udbruddet af coronavirus i Kina har domineret de globale mediers nyhedsformidling de sidste to måneder. Samtidig spreder virussen sig til flere europæiske lande. Det får mange danske virksomheder til at spørge sig selv, om de kan sende deres medarbejdere sikkert på forretningsrejse, og hvordan deres rejseforsikring dækker i tilfælde af smitte eller karantæne.

Mange virksomheder med rejseaktiviteter i udlandet har i dag en rejseforsikring til deres medarbejdere. Men langtfra alle virksomheder tager højde for virusudbrud i global skala, når de tegner deres rejseforsikringer. Det kan i værste fald få store konsekvenser for de virksomheder, som enten ikke kan få dækket deres økonomiske tab ved aflyste forretningsrejser eller dem, hvis medarbejdere er tilbageholdt i udlandet på ubestemt tid pga. eksempelvis karantæne eller længerevarende hospitalsindlæggelser.

Virusudbrud kan lynhurtigt sprede sig på tværs af landegrænser

Vi har spurgt Carsten Scharff, Head of Special Risk i Söderberg & Partners Danmark, hvad man som virksomhed skal være opmærksom på omkring sin rejseforsikring, inden man sender sine medarbejdere til udlandet.

”Det er svært at forudse, hvornår sygdom går fra at være lokale hændelser til at blive globale virusudbrud. Det er usædvanligt at se en virus som Covid-19 sprede sig fra et mindre område i Kina til at omfatte over 30 lande over hele verden. Derfor er min bedste anbefaling, at man internt i sin virksomhed gennemgår sine forsikringsdækninger for, hvordan ens medarbejdere er dækket i tilfælde af sygdom, skader og eventuelle evakueringer, uanset hvor i verden de tager på forretningsrejse. Derudover skal man overveje, hvordan man forholder sig til medarbejdere, der kommer hjem fra ferie i lande, hvor der er konstateret Covid-19. Det kunne eksempelvis være ved at indføre 14 dages hjemmekarantæne, så man undgår spredning af virus på arbejdspladsen” siger Carsten Scharff.

Værd at overveje, inden jeres medarbejdere rejser til udlandet

• Hvilke dele af verden dækker jeres rejseforsikring?
  • Hvordan er I dækket i tilfælde af, at Udenrigsministeriet fraråder rejser til landet, selvom rejsen allerede er booket og betalt forinden
  • Tjek altid udenrigsministeriets rejsevejledning for de lande man overvejer rejser til
  • Overvej som virksomhed at indføre midlertidigt rejseforbud til lande hvor coronavirus er konstateret
  • Er jeres medarbejdere dækket for udgifter til ændringer i hjemrejse, hvis deres rejsedestination bliver berørt af virusudbrud efter deres ankomst?
  • Hvad og hvor meget dækker jeres rejseforsikring, hvis jeres medarbejdere i forbindelse med forretningsrejser rammes af sygdom, som kræver hospitalsindlæggelse eller anden behandling?

Mange rejseforsikringer tilbyder dækning over hele verden, men udelukker nogle lande eller de områder af et land, som Udenrigsministeriet fraråder rejser til. I kan finde Udenrigsministeriets rejsevejledninger her.

Afbestillingsforsikringen dækker ikke bekymrede medarbejdere

I skal ikke gøre jer de store forhåbninger om erstatning for aflyste forretningsrejser, hvis aflysningen udelukkende skyldes bekymringer over smittefare. Så længe hverken Udenrigsministeriet eller Sundhedsstyrelsen fraråder rejser til det pågældende land, er der intet, som forhindrer jeres medarbejdere i at tage afsted. I stedet gælder de almindelige afbestillingsregler.

Dog opfordrer Carsten Scharff til, at man fortsat holder sig orienteret op til rejsetidspunktet og siger; ”Vi ser i øjeblikket, at nogle forsikringsselskaber begynder at opdatere deres afbestillingsvilkår for rejser til det nordlige Italien. Derfor er min anbefaling, at man som virksomhed lige tager fat i sin forsikringsmægler og hører, hvordan man skal forholde sig, hvis man overvejer at aflyse sin forretningsrejse til Italien."

Har I brug for professionel hjælp til at gennemgå jeres virksomheds forsikringsløsning?
Så kontakt os på tlf. 33 13 33 30.

Er din virksomheds økonomi beskyttet mod vejret?

5 december · 2019

De seneste år har storme medført skader for milliarder af kroner på bygninger. For ejere af beboelsesejendomme har valget af forsikring særlig stor betydning for stormens økonomiske konsekvenser. Og djævlen ligger i detaljen. Det viser vores analyse af forsikringsselskabernes forskellige dækninger.

Ejere af beboelsesejendomme risikerer større tab som følge af skader forårsaget af vejret end andre bygningsejere. Det skyldes, at de også kan blive erstatningsansvarlige overfor ejendommens beboere. Det er stormen Egon i 2015 et godt eksempel på.

Stormen Egon var skyld i, at flere tagkonstruktioner blev skadede eller fuldstændigt løsrevet fra den resterende bygning og fløj væk. Udgifter til reparation af taget samt eventuelle følgeskader på bygningen var typisk dækket under en sædvanlig bygningsforsikring. Men manglende tagmateriel medførte, at boliger var ubeboelige, således at udlejere var nødsaget til at fraflytte ejendommen i en periode. For bygningsejeren medførte dette tab af lejeindtægter og således en mindre indtægt. I sådan en situation er der forskel på, hvad forsikringerne vil dække. Det viser en analyse af bygningsforsikringer til beboelsesejendomme, Söderberg & Partners har udarbejdet.

”En bygningsforsikring kan udvides med en række tillægsdækninger og særlige ”wordings”, såfremt man som kunde eller forsikringsrådgiver ved, hvad man typisk kan få meddækket på en bygningsforsikring og ved hvilke skader, der typisk forekommer på de enkelte områder. Hos Söderberg & Partners arbejder vi for at gøre forskellene åbenlyse og kommer med vores anbefalinger på korrekt forsikringsdækning, som omfatter de skadesforhold, som vi erfaringsmæssigt ved kan forekomme for en bygningsejer” siger Mette Møller Nielsen, forsikringsanalytiker hos Söderberg & Partners.

Forsikringsanalyse viser store forskelle i forsikringsselskabernes dækning

Analysen viser, at der er store forskelle på, hvordan forsikringsselskaberne opgør tabet af lejeindtægter. Og hvis man som ejer af en bygning ikke er opmærksom, risikerer man at være utilstrækkeligt forsikret. Der er desuden markante forskelle i erstatningsbeløb, selskaberne ønsker at dække tab for. Dækningsgraden varierer fra 1.6 mio. kr. til over 4 mio. kr.

Noget andet er bestyrelsens ansvar. De fleste boligforeninger har en bestyrelse, som er ansvarlig for den daglige drift af foreningen. Det gælder også sikring af, at bygningen bliver vedligeholdt og er modstandsdygtig overfor det danske vejr. Hvis bestyrelsen ikke lever op til dette ansvar, og dette medfører et tab for tredjemand, kan bestyrelsesmedlemmerne under visse omstændigheder ifalde et personligt erstatningsansvar. Analysen viser, at syv ud af otte forsikringsselskaber giver muligheden for at tegne en forsikring, der dækker bestyrelsens tab i disse tilfælde. Tegner man en bestyrelsesansvarsforsikring, skal man dog være særligt opmærksom på graden af ansvar som forsikringen dækker, da kun to af selskaberne ønsker at dække, i tilfælde hvor grov uagtsomhed er årsag til erstatningsansvaret.

Om analysen

Mange virksomheder oplever, at forsikringsselskabernes forsikringsvilkår kan virke uoverskuelige og svære at sætte sammenligne.

Derfor har vi i Söderberg & Partners, som det første forsikringsmæglerhus i Norden, etableret en analyseafdeling, som blandt andet nøje gennemgår og sammenligner forsikringsselskabernes vilkår for at kunne vejlede kunderne bedst muligt. Dermed bliver forsikringsprodukterne mere transparente, og virksomhedens valg af forsikringsløsning tager ikke alene udgangspunkt i pris, men også i kvaliteten af produkterne.