Kundetilfredshed blandt pensionsmæglere: Söderberg & Partners er øverst på listen

4 sep. 2025
Pensionsmægleren Söderberg & Partners har de mest tilfredse kunder i Danmark, viser ny undersøgelse foretaget af det uvildige analysehus Aalund. Det er særligt den personlige rådgivning, kunderne lægger vægt på.

Når kunder af pensionsmæglere skal tilkendegive deres tilfredshed, er det Söderbeg & Partners, der klarer sig bedst. Det viser data fra det uvildige analyseinstitut Aalund, der halvårligt tager temperaturen på pensionsmægler-markedet.

På en skala fra 1-100 over kundetilfredshed scorer Söderberg & Partners 85,03 og indtager dermed førstepladsen. På en andenplads er Howden (tidl. North) med en score på 81,94, og på tredjepladsen er Willis med 79,55.

Det er resultatet af målrettede indsatser og hårdt arbejde, udtaler Torben Spuur Jensen, CCO hos Söderberg & Partners Danmark.

“Vi har et mål om at have de mest tilfredse kunder, og den seneste analyse fra Aalund bekræfter, at vores indsatser og arbejde betaler sig”.

Den høje kundetilfredshed gælder for både nye og etablerede kunder. I analysen ser Aalund på aftalevarighed – altså om man har været kunde i mindre eller mere end 3 år.

På begge parametre scorer Söderberg & Partners en førsteplads. For nye kunder er kundetilfredsheden på 84,4, og for etablerede kunder er tilfredsheden på 85,4.

Andenpladsen for nye kunder tilfalder Howden (83,5), og andenpladsen for etablerede kunder er også Howden (81,0).

“Særligt blandt det etablerede kundesegment med længere anciennitet ser vi, at vi har de mest tilfredse kunder. Ikke blot med marginaler, men med længder. Omregnet til procent er vores kunder 5,4% mere tilfredse end andenpladsen, hvilket er en markant forskel, som vi er meget stolte af”, forklarer Torben Spuur Jensen.

Proaktivitet og personlig rådgivning sat i højsædet

Aalund-analysen kigger på en lang række parametre og spørgsmål, der tilsammen udgør kundetilfredshedsindekset. Til spørgsmålet “Hvad skal der til for at mægler får topkarakter?”, svarer 23% af respondenterne “De skal være mere proaktive”.

Her udmærker Söderberg & Partners sig ved, at kun 17% af deres kunder ønsker mere proaktivitet.

“Det betyder, at kunderne over en bred kam ønsker mere proaktivitet fra deres pensionsmægler – og at vi her hos Söderberg & Partners i høj grad lykkes med at levere netop det”, fortæller Torben Spuur Jensen og tilføjer:

“Resultaterne viser også, at Söderberg & Partners udmærker sig på området ‘Personlig rådgivning’. Det er et element i vores rådgivning, vi lægger meget stor vægt på, og derfor er jeg stolt over, at det afspejler sig i kundernes vurdering af os som mægler”.

Det fremgår nemlig af resultaterne, at 11% af Söderberg & Partners kunder er særligt tilfredse med den personlige rådgivning, de modtager. For andre mæglere fremhæves dette punkt overhovedet ikke.

“Når firmaer vælger Söderberg & Partners, får de en pensionsmægler, der prioriterer den personlige relation og rådgivning. Det er et område, vi har valgt at satse på, og den nyeste data bekræfter, at vi lykkes med det”, siger Torben Spuur Jensen.

Flere kunder for 5. år i træk

Der findes en lille håndfuld store pensionsmæglere i landet, og en lidt større samling af mindre mæglere. De seneste mange år har Söderberg & Partners rådet over den største kundeandel, som kun er blevet større år for år.

I 2022 havde Söderberg og Partners 27% af kunderne, og i dag har de 34%.

Men det er i sig selv ikke nogen større bedrift, man kan være stolt af, mener Torben Spuur Jensen. Dét, man til gengæld kan være stolt af, er at tiltrække flere kunder, og se tilfredsheden stige i samme takt.

“At øge kundeandelen er egentlig kun interessant, hvis vi samtidig kan øge produktkvaliteten og kundetilfredsheden. Det mener jeg også, at vi har formået. Vi har øget vores kundetilfredshed år for år, vi har øget vores kundeandele år for år, og vi har en Trustpilot score på 4,8 ud af 5 – og det er netop helheden af disse forhold, man kan tillade sig at være stolt over”, siger Torben Spuur Jensen.

Bagom analysen

Undersøgelsen – “Firmapensionsbarometret” – er foretaget af analyseinstituttet Aalund, og er baseret på 1.216 telefoninterviews med virksomheder med 10-499 ansatte fra fire virksomhedsstørrelser, fem overordnede branchekategorier og ti regioner. 

I undersøgelsen er otte forskellige pensionsmæglere inkluderet. De er:

  • AON
  • Ensure
  • Honestus
  • Mercer
  • Howden (North)
  • RTM
  • Willid
  • Söderberg & Partners

Firmapensionsbarometret er et bredt anerkendt og toneangivende barometer i pensions-, forsikrings- og mæglerbranchen.