Hvordan er dine medarbejdere dækket, hvis deres fly bliver forsinket eller aflyst?

På gatens informationsskærm står der DELAYED med store, røde bogstaver ud for din flyafgang mod Frankfurt. Med forsinkelsen kan du regne dig frem til, at du formentlig ikke når dit fly fra Frankfurt videre til Singapore, hvor du har et møde med en leverandør. En irriterende problemstilling mange forretningsrejsende kan nikke genkendende til.

Danske virksomheder sender årligt deres ejere, ledelser og medarbejdere på forretningsrejser over hele verden. I 2016 udgjorde forretningsrejser eksempelvis 2,5 mio. af danskernes samlede udlandsrejser på 10,6 mio. For 39% af forretningsrejserne indgik fly som det primære transportmiddel viser tal fra Danmarks Statistik.

Når så mange fly skal på vingerne hver dag, kan det ikke undgås, at der af og til opstår forsinkelser. Det var eksempelvis tilfældet i 2018, da flere europæiske lufthavne blev ramt af IT-problemer, hvilket resulterede i forsinkelser og aflysninger for 29.000 flypassagerer. Værre stod det til i 2010, da askeskyen fra den islandske vulkan Eyjafjallajökull tvang fly over hele Europa til at blive på jorden i en uges tid. Her blev mere end 100.000 passagerer forhindret i at komme afsted på deres rejser.

Tusindvis af kroner til forskel på forsikringsdækning

Som flypassager kan det være frustrerende at vente på et fly i flere timer – især hvis det i sidste ende betyder, at man risikerer at gå glip af sine forretningsmøder og udgifter til eksempelvis ombooking af fly. Det er heldigvis et problem, man kan forsikre sig mod.

Mange forsikringsselskaber dækker enten forsinkelser og aflysninger som standard, mens det hos andre forsikringsselskaber kræver et aktivt tilvalg. Der kan dog være forskel på hvornår, og hvor meget disse forsikringer dækker.

I vores seneste rejseforsikringsanalyse kunne vi konkludere, at mens nogle forsikringsselskaber dækker den rejsendes udgifter ved flyforsinkelser for op til 5.000 kr., er den maksimale erstatning helt nede på 1.000 kr. blandt andre selskaber. Endvidere viste vores analyse, at nogle forsikringsselskaber først dækkede, når flyet var minimum 4 timer forsinket, mens det hos andre selskaber krævede en tilvalgsdækning.

Det er derfor ikke helt uden betydning om I vælger den ene eller anden rejseforsikring. Der findes nemlig rejseforsikringer til alle typer behov, og derfor anbefaler jeg, at I overvejer hvilke rejsebehov I har i jeres virksomhed.

Tre gode råd før du sender dine medarbejdere afsted

Det er formentlig de færreste virksomhedsejere og -direktører, som bruger lige så meget tid, som jeg selv på at tænke over virksomhedens rejseforsikringer og deres dækninger. Derfor har jeg samlet tre forsikringsråd, som du bør tænke over, inden du sender dine medarbejdere på rejser til udlandet.

  1. Tjek om din virksomheds nuværende forsikringspolice matcher den ønskede dækning. Ofte tilbyder forsikringsselskaberne en fin løsning i tilfælde af, at du har behov for at udvide jeres dækning.
  2. Sørg for, at dine medarbejdere har et rejseforsikringskort fra forsikringsselskabet med, når de tager afsted på forretningsrejse.
  3. Sørg for, at dine medarbejdere kender til den valgte dækning for din virksomheds rejseforsikring. Det kan eksempelvis være en god idé at tilføje i personalehåndbogen, hvordan dækningsomfanget er, og hvilke kriterier der gælder, for at forsikringen dækker.
     

Er du i tvivl om, hvorvidt din virksomheds rejseforsikring dækker jeres behov bedst muligt?
Så kontakt Dan Andersen direkte på tlf. 20900106 eller mail dan.andersen@soderbergpartners.dk.