Derfor støtter vi den vigtige indsats mod kræft

23 oktober · 2020

Hver anden dag rammes et barn af kræft. Heldigvis overlever rigtig mange deres kræftdiagnose. Men desværre er det fortsat hvert 7. barn, som ikke når at opleve sin 25 års fødselsdag. I dette interview fortæller Torben Stubberup, CEO for Non-life i Söderberg & Partners, hvorfor vi år efter år støtter Børnecancerfonden gennem samarbejdet med Team Rynkeby.

Hver sommer trækker Torben i den bemærkelsesværdige gule cykeltrøje og cykler de 1.400 km fra København til Paris. Det har han gjort de seneste 7 år for at støtte Børnecancerfonden og deres mission for, at alle kræftramte børn skal leve et godt og langt liv uden varige senfølger.

Torben indrømmer gerne, at det kan være benhårdt at tilbagelægge de lange distancer på en hård cykelsadel. Og selvom det tætte fællesskab med de mange andre ryttere hjælper på en lang etape, er det stadig tanken om børnene og en fremtid uden kræft, der giver benene afgørende energi.

Det kræver drive at cykle med på Team Rynkeby, for det er hårdt – både fysisk og mentalt. Men den uge er jo vand sammenlignet med den kamp, som mange kræftramte børn kæmper med deres diagnose hele året rundt. De mange undersøgelser, indlæggelser og bekymringer, som ofte følger med en kræftdiagnose, bør et barn jo slet ikke opleve! Derfor er jeg stolt over og glad for, at jeg aktivt kan gøre min indsats for at støtte de mange gode tiltag, der giver børnene og deres familier så meget håb og glæde,” siger Torben.

Støtten til kræftforskning gør en vigtig forskel

I år satte coronapandemien desværre en stopper for turen til Paris. Det har dog ikke forhindret Team Rynkeby og deres ryttere i at indsamle mere end 20 mio. kroner. Penge som først og fremmest skal gå til at styrke den langsigtede forskning inden for kræft blandt børn. Og støtten til forskning betaler sig, selvom det er en dyr omkostning.

Både Børnecancerfonden og Kræftens Bekæmpelse konkluderer nemlig i deres årsrapporter fra 2019, at de seneste års massive støtte til forskning har givet værdifuld og fagligt dokumenteret viden, som vores sundhedsvæsen kan bruge til at forebygge og helbrede kræftsygdomme. Og det er ifølge Torben en beslutning, som er værd at støtte år efter år.

Det er efter min mening en klog og ansvarlig beslutning, når Børnecancerfonden og Kræftens Bekæmpelse hvert år prioriterer forskning med så mange millioner. Som samfund får vi nemlig rigtig meget nytte ud af at angribe den her sygdom på en analytisk og veldokumenteret måde. En tilgang som faktisk også gælder inden for forsikringsområdet. For selvom kræft og forsikringer har meget få lighedspunkter, er det utrolig vigtigt at være analytisk bevidst – uanset om man er kræftforsker eller forsikringsmægler. På den måde kan man bedre vurdere og forebygge, når det bliver nødvendigt. Det er baggrunden for, at vi i Söderberg & Partners proaktivt rådgiver om forsikringsmarkedet med udgangspunkt i velfunderede analyser. Det gør, at vi konstant kan udfordre status quo blandt store dele af dansk erhvervslivs forsikringsvilkår. Vores analytiske mindset sikrer også, at vi hele tiden udvikler og forbedrer kvaliteten af vores rådgivning over for vores kunder. Det samme gælder i høj grad også Danmarks indsats mod kræft. Vi må aldrig blot lade os nøjes med status quo,” afslutter Torben.